På Jakobskolen oprettede vi i 2011 et styrkecenter. I vores styrkecenter har vi særligt fokus på vores vision, der lyder: Den enkelte elev udvikler sig bedst muligt, personligt og fagligt, gennem kreativitet og fordybelse. I praksis betyder det, at vi ’styrker’ en elev eller en gruppe elever i et fag, hvor de har brug for vejledning og undervisning for at udvikle sig og udnytte deres potentiale bedre.

En styrkelærer kan også gå med i en klasse og samarbejde med læreren og eleverne der med henblik på at få et bedre undervisningsmiljø i klassen. Uanset hvordan styrkelærerne arbejder med elevernes potentiale er det overordnede mål, at eleverne gennem styrkeundervisningen får et realistisk syn på sig selv og de andre omkring dem, og at de udvikler anerkendelse og respekt og får mod på livet – også uden for skolens rammer.

Styrkeperioder

I Styrkecentret er skoleåret inddelt i to "styrkeperioder"; august til januar og januar til juni. Det betyder, at flere elever kan få gavn af Styrkecentret, da der lægges nyt skema til hver styrkeperiode. Tilknyttet Styrkecentret er en mindre gruppe af skolens lærere, der arbejder målrettet med elevernes faglige og sociale udfordringer. Skolens styrkekoordinator og ledelsen vurderer inden hver styrkeperiode de elever, faglærerne har ansøgt timer til, og tilpasser antallet af elever til antallet af styrkecenter-timer. Herefter bliver forældre og elever informeret om tilbuddet, så det bliver klart for alle, hvad formålet med undervisningen er, og så styrkeundervisningen på den måde også bliver et samarbejde mellem elev, forældre og styrkelærer.

Tilrettelæggelse

Elevens faglærer vurderer sammen med vedkommendes styrkelærer, om det er mest optimalt med undervisning uden for klassen (individuelt eller i en lille gruppe), med styrkelæreren i klassen eller en kombination af de to former. De samme to lærere er også i dialog om indholdet af styrkeundervisningen, så denne bliver målrettet eleven på bedst mulig måde. På Jakobskolen prioriteres det primært at styrke eleverne i dansk og matematik. Størstedelen af styrkeundervisningen foregår i vores styrkecenterlokale på 1. sal, og er indrettet med det formål at blive et rum, der inspirerer både elever og lærere, og et sted hvor eleverne har lyst til at være og lære.