Udskolingen

Det bedste til sidst

Det skal være fedt at være teenager på Jakobskolen og være en del af skolens ældste klasser. Udskolingen fremstår som en samlet pakke, der byder på forskellige tiltag. Tiltagene bygger på fællesskab, faglighed og sundhed i en attraktiv enhed med en rød tråd gennem de tre årgange. Målet er, at hver enkelt elev i 7. 8. og 9. klasse udfylder deres potentiale fuldt ud - personligt, socialt og fagligt.

Løb og fællestimer

En gang om ugen begynder dagen med en løbetur sammen alle tre klasser. Vi løber i alt slags vejr i området omkring Jakobskolen og et par gange i løbet af et skoleår løber vi coopertest, for at det er muligt at se egne forbedringer og sætte personlige mål for træningen.

Vi løber for at skabe glæde og livsmod, øge koncentrationen, og give gode vaner som påvirker både det indre og det ydre på en god måde. Desuden har morgenløb givet et styrket fælleskab på tværs af klasserne.

IT

Som elev i 7. 8. og 9. klasse skal du have din egen computer med til undervisningen. Vi satser på IT, gennem de elektroniske tavler vi har i klasserne og net- baserede undervisningsmaterialer. Vi udvikler stadig og vil at computeren skal være en del af hverdagen i undervisningen.

Turen går til…

Som elev i udskolingen kommer man på tur hvert år! I løbet af 7. og 8. klasse vil man komme på en tur til København og en tur til Berlin. Målet for turene er, at de kan bruges i undervisningen i de forskellige fag og give et godt fællesskab i klasserne. Turene er af henholdsvis 3 og 4 dages varighed.

I 9. klasse ligger en længere udlandstur på 7-8 dage. Turens destination bestemmes i 7. klasse, sådan at klassen har god tid til at bygge op til turen og forberede sig på den. Rejsemålet bruges i undervisningen i løbet af udskolingen og turen bliver altså kulminationen på en lang forventningsglæde. Som udgangspunkt går turen enten til New York eller Island.

Gallafest

Årligt er der gallafest for udskolingens tre klasser. Her dækkes der op til pomp og pragt og en skøn aften. Foruden den 3 retters-menu har aftnerne indtil nu budt på koncerter, oscaruddeling, softice- og popcornmaskiner, quiz, konkurrencer og sang.

Prøver

Undervisningen i udskolingen leder frem mod eksamen i 9. klasse. I 8. klasse er der derfor prøveeksamen i mundtlig dansk, for at det er muligt at opleve prøvesituationen. I 9. klasse er der skriftlige terminsprøver to gange årligt i dansk, matematik og engelsk/tysk.

9. klasses afslutning

Hvert forår fejrer 9. klasse sidste skoledag, som er en festdag for hele skolen med karameller og underholdning som traditionen byder.

Når 9. klasse er nået helt i mål med prøverne skal der festes for klassen, og det bliver der gjort ved afslutningsfesten, hvor klassens forældre bliver inviteret med og kan se overrækkelsen af eksamensbeviserne, høre diverse taler fra både lærere og elever og nyde lidt god servering.