Frikvartersregler

1.-5. klasse skal være udenfor på skolens område i både 10- og 12-frikvarteret.
6.-9. klasse må være inde i 10-frikvarteret, men skal være udenfor i spisefrikvarteret.

I frikvarteret fra 12.55-13.05 må alle elever være inde, hvis de har 6. lektion, som begynder kl. 13.05. Klasselæreren taler med sin klasse om, hvordan man færdes i klassen i indefrikvarter. Når en klasse har indefrikvarter, må den ikke opholde sig i andre klassers lokaler.

Man kan normalt gå ud efter 10 min. af spisefrikvarteret (dvs. kl. 11.45). Derved kan de, der er færdige med at spise, få mere tid til leg, og det kan give en roligere afslutning for resten. Læreren kan holde eleverne inde, til det ringer kl. 11.50, hvis det skønnes nødvendigt.

7., 8. og 9. klasse må gå ud eller i Skejby Centret, når det ringer til spisefrikvarter.

Gårdvagterne kan ved dårligt vejr give eleverne tilladelse til at være indenfor ved at ringe 3 korte ring med klokken. Eleverne skal i et sådant frikvarter opholde sig på den etage, hvor de hører til og færdes roligt. Gårdvagterne fordeler sig efter forholdene.

Rygepolitik

Vi lægger os i vores rygepolitik tæt op ad Århus Kommunes rygepolitik:

• Børn og unge ryger ikke på skolen.
  • Ved rygning forstår vi alle former for tobak, snus, e-cigaretter mm.
  • Børn og unge udsættes ikke for passiv rygning.
  • Børn og unge ser ikke voksne ryge.

Mobilpolitik

Jakobskolen er en mobilfri skole.

Indskoling
Eleverne har ikke mobilen med i skole.

Mellemtrin
Mobiler indsamles om morgenen og må først bruges, når man forlader skolen. Børn, der skal i klub, får deres mobil, når de skal hjem. Børn, der ikke skal i klub, får deres mobil umiddelbart efter undervisningens afslutning.

Udskoling
Mobiler indsamles om morgenen og må først bruges, når man forlader skolen. I løbet af dagen kan det bruges efter aftale med læreren – både som redskab eller ved særaftaler.

Ved elevsygdom el.lign. skal en elev tale med en lærer, før vedkommende bruger egen mobil til at ringe hjem.